Menara Condong Pisa di Italy & Menara Condong Teluk Intan

Posted by Js Kic Excell 02 July, 2011

Menara Condong Pisa di Pisa, Itali (dalam Bahasa Itali: Torre pendente di Pisa) atau yang biasa disebut The Tower of Pisa (La Torre di Pisa)  yang dibina dari tahun1173 hingga 1372 ( lamanya..) Tinggi dari menara tersebut adalah 55,86 m dari permukaan tanah di sisi terendah, dan 56,70 m di sisi yang tertinggi.antara gaya n rupa benruk menara condong pisa :

Memang nampak condong

Nie sangat condong

Klau dipandang macam nak tumbang jer.

Klau tumbang mcm mana yer...

Ok..kompom ia mmg condong..Kiri atau kanan ia condong???

Kat Malaysia pon ader juga..Iaitu Menara Condong Teluk Intan. Menara ini telah dibina oleh arkitek cina En. Leong Choon Cheong dan berfungsi sebagai tangki simpanan air untuk bekalan penduduk sekitar disamping berfungsi sebagai jam.



Pada masa ini menara ini tidak lagi berfungsi sebagai tangki simpanan air namun jam tersebut masih lagi berfungsi dan akan berbunyi setiap 15 minit. Kawasan sekitar menara telah diturap dengan bata dan dijadikan sebagai plaza untuk pelbagai aktiviti di samada aktiviti rasmi atau tidak rasmi.

Jalan di tengah-tengah Bandar Teluk Intan telah dinamakan sebagai Jalan Ah Cheong sempena memperingati sumbangan En. Leong Choon Cheong yang telah membina menara tersebut. 

Aku orang Perak, memang slalu la g teluk intan..Menara nie mmg dok tengah2 pekan Teluk Intan..ia merupakan sumber daya tarikan di Teluk Intan itu sendiri sebagai pusat pelancongan. Dari sini boleh juga terus ke Teluk Batik,Lumut dan Pulau Pangkor. X jauh dah nie...Bagi aku nak kata condong tue x la condong sangat.condong sikit jer..Tp sikit pon ttp condong kan??.

Suasana waktu malam di menara condong teluk intan..sini selalu ader Function menarik.

Rupa waktu siang, time matahari meremang2..

Time senja paling cantik..Time2 nak sembahyang Maghrib. Jangan risau..Masjid dekat bg Umat Islam untuk sembahyang.

8 Responses to Menara Condong Pisa di Italy & Menara Condong Teluk Intan

  1. = d = Says:
  2. x nmpak sgt condong..
    tapi still condong..
    tapi cm best nye lau dapat g italy.. hehe..
    :)

     
  3. jefri Says:
  4. =d= : kan condongkan..kat italy banyak lagi tempt menarik, klau nak tgk menara condong kat teluk intan pon ader..

     
  5. ChaCha Says:
  6. dulu dok perak pun x sempat nk p..italy? telah le..hehehe

     
  7. syafiqakarim Says:
  8. dua2 menara ni xpenah pegi lagi.
    bwkk la huhu

     
  9. cik pha Says:
  10. aku kena belokkn kepala aku tuk tngok bangunan "ala2 nk jatuh" nie hee

     
  11. jefri Says:
  12. syafiqakarim : ala, g la sendiri.bukan jaoh sangat.x dpt g italy g teluk intan pon ok dh..
    cik pha : ader cdngan lain, tangkap gambar bangunan skolah ngan cara senget..kompom nampk condong bila di tgk

     
  13. jefri Says:
  14. chacha : dok perak katmana??sedih Malaysia tau..italy dh g, teluk intan x g...

     
  15. Cik Kay Jue Says:
  16. mmg condong... CKJ penah pergi..meh la tgk CKJ nye pic gak.. hehe..
    tapi yang sebnr tu bukan menara kan? tapi tangki air...

     

Post a Comment

Iklan Nuffnang

My Dream

My Dream

Mari Klik Disini Kawan2...

Ini Kawan2 Belog Tersayang

Halangan Untuk Berjaya

Halangan Untuk Berjaya

area sembang n berceloteh

Kepentingan Komunikasi

Kepentingan Komunikasi

Ubat Hati

Ubat Hati

Bersama mengingati

Bersama mengingati

Motivation

Motivation

Softskill

Softskill

teambuilding

teambuilding